KI 2877 Er brevet sendt? Informasjon om forsendelsesstatus ved ekspedering
(oppdatert )
Forsendelsesmåte
Når vi skal ekspedere et brev digitalt velger vi forsendelsesmåte Generell digital forsendelse. Etter at brevet er ekspedert, endres denne til:- Digital post innbygger dersom brevet er sendt til en person
- Digitalt dersom brevet er sendt til en virksomhet
- E-post
- Signeringsoppdrag
Forsendelsesstatus
Følgende forsendelsesstatuser betyr at brevet har blitt sendt:- Sendt
- Levert
- Åpnet av mottaker
- Overføring feilet
- Signert: brevet er signert, og det signerte dokumentet er blitt arkivert i saken
- Signering avvist: signeringsoppdraget har blitt avvist av mottaker
- Signering utløpt: signeringsoppdraget har utløpt før mottaker rakk å signere
Hvor kan jeg se om et brev er sendt?
Det finnes tre måter å sjekke forsendelsesmåten og -statusen til en mottaker."Til"-feltet på journalposten
- Gå til riktig journalpost (velg "Vis detaljer" øverst til høyre dersom du ikke får opp journalpostbildet under).
- Hold musepekeren over navnet til mottaker i "Til"-feltet. Du skal da få opp forsendelsesstatus som på bildet under. Får du ikke opp noe og feltet er hvitt uten et konvolutt- eller pennikon, er brevet ikke sendt, og journalposten skal da ha status Ferdig.
Mottaker/avsender-kortet
- Velg "Rediger" oppe til høyre på journalposten
- Klikk på navnet til mottaker i "Til"-feltet. Da vil mottaker/avsender-kortet poppe opp.
- Klikk på "Flere felt" nederst i venstre hjørne slik at side 2 av kortet vises. Feltet "Forsendelsesmåte" viser hvordan brevet har blitt sendt og under "Forsendelsesstatus" kan du se om det er blitt sendt.
Loggen
- Klikk på de tre prikkene oppe til høyre på journalposten.
- Velg "Vis logg".
- Du får da opp en kronologisk liste med alle endringene som har blitt gjort på journalposten. Scroll deg ned til du ser noe som ligner på dette: